بست رادیکالی هبلکس

ضخامت2 میلی‌متر
عرض3 سانتی‌متر
طول کل30 سانتی‌متر

مطابق پیوست ششم آیین نامه2800، حداقل ضخامت بست رادیکالی باید 2 میلی‌متر، حداقل عرض باید 3 سانتی‌متر و حداقل طول باید 30 سانتی‌متر باشد.

بست رادیکالی چیست؟

بست رادیکالی (بست ارتجاعی، بست U شکل) عبارت است از یک بست داری خم U شکل که امکان جابجایی محدود دیوار در داخل صفحه را تأمین می‌کند و از حرکت خارج از صفحه دیوار جلوگیری می‌کند.

بست رادیکالی هبلکس برای مهار خارج از صفحه و در عین حال تأمین آزادی حرکت در درون صفحه استفاده می‌شود. استفاده از این بست‌های Uشکل، جهت تأمین امکان جابجایی محدود دیوار در راستای افقی ضروری است و اتصالات با قطعات به فرم نبشی سنتی (نبشی کشی‌های متداول) نمی تواند از ترک‌های ناشی از خمش و یا سایر تغییر شکل‌ها جلوگیری کند.

نحوه اجرای بست رادیکالی هبلکس

بست رادیکالی هبلکس به سازه‌های فلزی، جوش داده می‌شود و در سازه‌های بتنی به وسیله دو عدد پیچ و رولپلاک نمره6 به سازه متصل می‌گردد. همچنین این بست به وسیله دو عدد میخ 7سانتی‌متری به هبلکس متصل می‌شود.

اتصال هبلکس به ستون

برای اتصال بست رادیکالی به ستون می‌توان از جوش (در سازه‌های فلزی) و یا پیچ و رولپلاک (در سازه‌های بتنی) استفاده نمود.

اتصال هبلکس به تیر

اتصال هبلکس به تیر بوسیله بست رادیکالی صورت می‌گیرد. به این صورت که ضلع کوچک آن بوسیله دو عدد پیچ و رولپلاک شماره 6، به تیر متصل شده و ضلع بزرگ آن بوسیله دو عدد میخ 7سانتی‌متری به هبلکس متصل می‌شود. فاصله‌ی بالای دیوار تا تیر باید برابر با حداکثر 2.5 سانتی‌متر یا خیزتر باشد. این فاصله باید با مصالح تراکم پذیر (مانند پشم سنگ،یونولیت،فوم و…) پر شود.

هشتگیر کردن

در اتصال دیوار‌های هبلکس توصیه آن است که به دلیل امکان بروز تنش های کششی در درون صفحه دیوار های متعامد، از بست رادیکالی هبلکس، مشابه آنچه در مورد اتصال ستون به کار برده شد، استفاده شود. فاصله بین دو دیوار باید با مصالح تراکم پذیر (مانند پشم سنگ،یونولیت،فوم و…) پر شود.

مطابق پوست ششم آیین نامه 2800، استفاده از بست L شکل برای اتصال دو دیوار به یکدیگر مجاز نمی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات دیوارچینی هبلکس، به روش اجرای هبلکس مراجعه نمایید.

نحوه اتصال بست رادیکالی به تیر

بله، طبق پیوست ششم آیین نامه2800، به جای والپست می توان از بست رادیکالی استفاده کرد.

هزینه نبشی کشی در دیوار های هبلکس، به علت مجاز بودن در استفاده از بست رادیکالی و تسمه دوخت هبلکس 70% ارزان‌تر از سایر مصالح دیوارچینی است.

5/5 (16 نظر)
مشاوره رایگان